Is er zoiets als absolute vrede, het geloof en de wetenschap?



Ik schreef laatst over mijn heuse plannen voor #newsofpeace in een grijs verleden, maar ook dat mijn passie daarvoor langzaam maar zeker wegzakte. Ben ik nu terug op #newsofpeace? Dat weet ik niet. Ik ben er wel, maar niet meer met een blogschema. Sorry jongens. Oké, ik ben er, en wanneer ik er ben, wil ik gewoon persoonlijk zijn. Persoonlijk over mijn geloof. Want deze blog gaat over het goede nieuws, over de rode draad in mijn leven… een goddelijke vrede in mijn hart. Ik schrijf hier over mijn zoektocht ernaar, maar ook dat ik juist tijdens mijn stormen de diepe vrede ervaar. Tja, het is wat het is.

De hemel en de hel

Ik denk dat ik #newsofpeace eerder heb gebruikt om een ‘light version’ van mijn geloof te delen. Thema’s zoals hemel en hel ben ik vaak uit de weggegaan. Ik wil niemand kwetsen, ik wil niemand pijn doen door wat ik geloof. Ik merk dat door een ‘a.u.b.-excuseer-mij’ houding ik geen water in wijn verander, maar steeds water bij de wijn doe. Je hoeft geen alcoholist of wijnkenner te zijn om te weten dat dat gewoon vies is. Of water, of wijn… maar geen slapafstreksel. Zeg het gewoon. Aha, logisch (vat dat laatste enigszins sarcastisch op).

Hallo, dit is mijn Vriend...

Als ik ergens in geloof - ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat dit de enige weg en waarheid is - moet ik dan niet de mensen om me heen waarschuwen over of herinneren aan hun eindbestemming? Juist omdat ik om hen geef. Omdat ik hen lief heb. Ik ben geen straatevangelist. Ik zie me in ieder geval niet op zo een zeepkistje staan en luidkeels roepen wat ik wel of niet geloof (I’m not there yet). Ik geef toe, ik vind het moeilijk. Het geloof delen is zo persoonlijk, maar er zijn wel meerdere zaken heel persoonlijk die we toch gewoon bespreken. Die zaken hebben niet eens eeuwigheidswaarde. En toch… Je staat midden in de maatschappij, er zijn genoeg mensen die God niet kennen en je blijft worstelen met de vraag ‘wanneer introduceer ik Jezus?’ Het is alsof Hij naast me staat als mijn bbf, mijn ‘bestie’ maar ik stel Hem gewoon niet voor.

Geloof en wetenschap

Misschien ben ik een beetje bang geworden of gewoonweg moe. Ik heb even geen zin in die mensen die zo fel reageren en die ik (soms te) makkelijk kan categoriseren als ‘super uber atheïsten’. Ze hebben in ieder geval dezelfde moed als de mensen die op dat kratje staan en het goede nieuws verkondigen. Met het gedoe rondom de formatie waarbij er een mogelijke match gezocht werd tussen D66 en de ChristenUnie reageerden mensen op sociale media weer lekker hard. Dat het christelijk geloof achterlijk zou zijn. Ik denk dan: ‘Wat een stelligheid. Wie kan dat nou zeggen of bewijzen? Welke wetenschappelijke argumenten zijn er daarvoor?’ Voor mij gaan de Bijbel en wetenschap namelijk samen. Het is overigens wel aan jou wat je als wetenschap beschouwt en welke theorieën je aanneemt (of niet). Jij maakt zelf die keuze.

Waarom zijn wij op aarde?

Goed, beste lezer… ik wil je uitdagen om net als ik de vierdelige serie ‘Waarom zijn wij op aarde?’ op NPO2 te kijken. De eerste aflevering is al geweest op zondag 4 juni. Gelukkig bestaat er zoiets als uitzending gemist. Klik hier voor die link om de uitzending te kijken. Ik vond het interessant. Ik heb me verbaasd, verwonderd, geërgerd over de eerste aflevering en ik ben daardoor ook benieuwd naar de overige drie. Klik hier voor meer (achtergrond)informatie. Peace out.

Lees dit ook >> http://lazarus.nl/2017/06/wetenschap/

PS Ik las ook een interessant achtergrondartikel hierover in de EO Visie.

Aanbevolen post

Do not be afraid (Gedicht)

Dit gedicht heeft slechts een korte introductie nodig. Nog voor de feestdagen in 2013 viel mijn oog op de Bijbeltekst: “But the angel ...

Follow by Email

Magazine Faith

Manlief en ik over multiculti love in Faith

Copyright

Niets wat is gepubliceerd op de website of onder het domein van NEWS OF PEACE valt, mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/ of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van NEWS OF PEACE. © Alle rechten voorbehouden. (2010 – 2016)