Ook jij Etienne Poeder?!?


De laatste dagen wordt er in Nederland genoeg geschreven over de #metoo ervaringen in ons eigen kikkerlandje. Allerlei namen van verschillende vermeende viezeriken met topposities worden genoemd. You give love a bad name. You give sex a bad name. Een van de namen van de slachtoffers is Etienne Poeder. De naam zei mij in eerste instantie niet zoveel. Totdat ik doorhad dat hij de hoofdrolspeler was van the Lion King Musical een decennium geleden. Hij is gelukkig niet verkracht, maar het blijft naar wat hem is overkomen. Het is altijd naar wanneer iemand zijn positie gebruikt om jou tot slachtoffer te maken. Als slachtoffer vraag je jezelf ook af waarom of hoe je het zo ver hebt laten komen. Slachtoffer wordt als dader beschouwd, terwijl dat niet zou moeten. Kortom, het is altijd erg als je het gevoel hebt dat je iets moet doen wat je uit jezelf echt niet zou willen doen.

Goede herinneringen
Ik vond het jammer om de berichten te lezen over Etienne en Job. Chips, daar gaat mijn positief gevoel over the Lion King, de musical. Dat is de eerste musical die ik samen met mijn broer en mijn ouders heb bezocht. Geweldig. Wat een ervaring. Ik was helemaal in de ban van de musical. Wauw, wauw, wauw. Zo nu en dan speel ik de CD af (die ik destijds heb gekregen) en beleef de musical heel lichtjes opnieuw. Nu is dit stukje kunst wel besmet. Dat heb ik overigens ook met dat ‘I believe I can fly’ liedje. Burb. Hoe om te gaan met besmette kunst is weer voer voor een andere blog denk ik zo.

#lifechanging
Heel vervelend voor mij dat het nieuwsbericht over Etienne mijn positieve herinneringen aan the Lion King Musical zo aantast. Ja, dat is een beetje egoïstisch, dat klopt. Naomi, jij bent niet het slachtoffer. Wat breder getrokken kun je wel stellen dat de #metoo en #mentoo berichten de donkere kant laten zien van de show- of kunstwereld. Ik geloof trouwens dat dit in allerlei sectoren voorkomt, zelfs in een instituut zoals de kerk. Honger naar macht waarbij de macht vanzelfsprekend verkeerd wordt gebruikt, is voor mij het begin van al het kwaad. En het kwaad leidt weer tot donkere situaties: de schaduwkant, de achterkant, de kant waar er geen licht schijnt. Plekken waar slachtoffers zich bevinden. Het is dan des te mooier om via Google te weten te komen dat op de achtergrond er ook een #lifechanging moment voor Etienne is. Iets positiefs. Deze man heeft God leren kennen. God heeft in deze donkere periode Zijn licht van vrede doen schijnen in het leven van Etienne en zijn familie. Prachtig. Ik hoop dat hij een voorbeeld mag en zal blijven.
Ik sluit mijn ogen niet voor de nare dingen die op de achtergrond gebeuren. Ik denk aan jullie.

Check de video over de verandering in Etienne Poeder zijn leven hier: https://portal.eo.nl/programmas/tv/de-verandering/gemist/2015/09/26-etienne-poeder/ 

Aanbevolen post

Do not be afraid (Gedicht)

Dit gedicht heeft slechts een korte introductie nodig. Nog voor de feestdagen in 2013 viel mijn oog op de Bijbeltekst: “But the angel ...

Follow by Email

Magazine Faith

Manlief en ik over multiculti love in Faith

Copyright

Niets wat is gepubliceerd op de website of onder het domein van NEWS OF PEACE valt, mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/ of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van NEWS OF PEACE. © Alle rechten voorbehouden. (2010 – 2016)